T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ŞIRNAK / IDİL - İdil Rehberlik ve Araştırma Merkezi

DİSLEKSİ FARKINDALIK HAFTASI

 

 04-10-2023

   

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ülkede farklı tarihlerde etkinlikler yapılan Disleksi Haftası için uygulamada birlik olması amacıyla Birleşmiş Milletler ile resmi anlaşma yapılarak her yıl 1-8 ekim tarihleri arası ‘’Disleksi Haftası’’ olarak belirlenmiştir. Birleşmiş Milletler takvimine de alınarak tüm dünyada etkinliklerle farkındalık yaratmak amacıyla ‘’8 Ekim Dünya Disleksi Günü ‘’ olarak belirlenmiştir.  Bakanlığımıza bağlı eğitim kurumlarımızda Ekim ayının ilk haftası Disleksi Haftası, Ekim ayının ilk haftasının Perşembe günü de Dünya Disleksi Günü olarak Belirli Gün ve Haftalar Çizelge' sinde yer almakta olup disleksi konusunda farkındalık çalışmaları yapılmaktadır.

          Disleksi, özel öğrenme güçlüğü gruplarından biri olup normal veya normal üstü zekaya sahip olan bireylerde okuma becerilerinde yaşanan güçlük olarak açıklanmaktadır.Disleksi,kesin nedeni henüz açıklığa kavuşmamış ancak nörolojik tandanslı bir bozukluk olduğu bilinmektedir.Disleksi zihinsel bir engel,hastalık değildir. Tıbbi bir tedavisi veya ilacı yoktur.

 

      Genetik-kalıtsal etmenler, ve sinir sisteminin yapısal-işlevsel bozuklukları, üzerinde en fazla durulan nedensel etmenlerdir. Yaygın olarak kabul edilen görüşe göre genetik yatkınlığın rol oynadığı, beyinde bazı anatomik ve işlevsel farklılıklar sonucunda gelişen bir gelişimsel bozukluk olduğu düşünülmektedir.

       Disleksi olan çocuklar, okuma becerilerini edinmekte ve/veya geliştirmekte zorlanmaktadırlar. Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar en yaygın olarak okuma güçlükleri yaşamaktadır. Bu çocukların büyük çoğunluğu (%60-%90) yaşadıkları okuma güçlüklerinden dolayı özel öğrenme güçlüğü tanısı almaktadır. Disleksi olan çocuklar, rehberlik ve araştırma merkezleri tarafından düzenlenen Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu ile özel eğitim ihtiyacı olan diğer akranlarına sunulan tüm özel eğitim hizmetlerinden yararlanmaktadır.

    Araştırmalar gösteriyor ki ilkokul 1-2 ve 3. Sınıflarda tanı ve tespiti yapılmış ve özel eğitim müdahalesinde bulunmuş çocukların %83’ü eğitim yaşantılarına sorunsuz olarak devam edebilmektedir.Süre ve yüzdeler eğitimin alınış süresi ve kalitesiyle değişkenlik gösterebilir.

 Aileler için öneriler:

* Çocuğunuzun gelişlimini yakından takip edin, farklılıkları uzmanlara danışın.

* İstenmeyen sosyal hatalardan kaçınmak için çocuğa yapılandırılmış ve destekleyici bir çevre sağlayın.

* Başarı duygusunu tatmasını sağlamak ve donanımını arttırmak için çocuğunuzun özelliklerine uygun sportif ve sanatsal aktivitelere yönlendirin.

* Çocuklarınıza yaşadıkları problem karşısında güçlü ve zayıf yanları gösterilmeli ve mücadele teknikleri konusunda yardımcı olmalısınız.

* Aşamalı olarak bağımsızlığını cesaretlendirin ama çocuk hazır olmadan desteğinizin devam edeceğini çocuğa

 

Broşür için TIKLAYINIZ

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 04.10.2023 - Güncelleme: 02.05.2024 10:01 - Görüntülenme: 228
  Beğen | 0  kişi beğendi